Translate

Sunday, August 31, 2014

Endelig fremme! 24/8

Planen om daglige innlegg viste seg å ikke fungere, da er man avhengig av stabilt nett.
Det har jeg dessverre ikke hatt tilgang til så da får det bli som det blir.
Men nå er vi i Kroatia, og vi er så fornøyde!

Frokostbuffè på ferja!

Turen hit var lang, vi startet med ferjetur fra Larvik til Hirtshals og gjennom Danmark. Vår første overnatting ble på en rasteplass rett før Seesen, og tross min frykt for rasteplasser var det ingen problemer. Vi var jo omringet av mengder med trailere og etterhvert var det 11 bobiler som overnattet sammen med oss. Tror ikke det hadde blitt stort tryggere på en ställplass som var planen.

Pga mye trafikk nedover ble vi ganske så forsinket så vi bestemte oss for å stoppe ca 1 time før det opprinnelige stoppstedet. Godt å få litt hvile og mat i kroppen før enda en lang dags reise. Reisen fortsatte gjennom Tyskland mot grensen til Østerrike, og jammen var det mye trafikk denne dagen også enda det var søndag. Utpå ettermiddagen ble vi stående på motorveien pga en ulykke, men utålmodighet fikk oss til å ta av og velge en alternativ rute. Vi var nok ikke alene om dette da vi ble stående i en usigelig langsom kø gjennom nærmeste landsby for å kjøre på motorveien igjen litt lenger fremme. Men når vi endelig kom oss dit lå veien åpen og ingen flere forsinkelser ventet. Vårt stopp denne kvelden ble på Gaishorn am See en bitte liten landsby oppe i alpene.

Dagen etter gikk gjennom Slovenia før vi endelig var i Kroatia. Noen timer senere var vi fremme
i Nin. Turen hit bragte oss gjennom vidt forskjellige landskap, først bølgende åser med søte små gårder og landbruk, deretter dype skoger med høye furu og granlignende trær. Vi kjørte gjennom flere lange tunneler og plutselig ble vi møtt av et middelhavslandskap, nesten som på Kreta. Det var en merkelig følelse å se den enorme forskjellen bare gjennom en tunnel på 6 km. Etter hvert som vi kjørte økte temperaturen, vi startet med 12 grader på morgenen og endte på 24 når vi var fremme.

Vi er nå på en enormt stor campingplass nær den lille byen Nin, som heter Zaton. Utrolig flott plass, men enormt mye mennesker her, regner med rundt 6-7000 bare på campingen. men utrolig nok er det ingen større problemer å finne en grei plass ved vannet. Det er mange restauranter å velge mellom og ikke langt fra nærmeste landsby Nin, men der har vi ikke vært ennå!

Vi har fått opp vårt nye fortelt og det er utrolig deilig å ha et sted å trekke seg tibake til med litt privatliv.
Ble så fornøyd med nye gardiner og fine lys i teltet, koser oss veldig!